Powered By Blogger

söndag 25 mars 2012

Kurs i vardagslydnad...

Oj, oj, oj så trött jag är .......men så kul jag har haft idag. Jag har varit på kurs i vardagslydnad, en kurs som min matte håller i och som började idag. Robban var med för att delta på kursen med mig. Matte hade ju ingen aning om hur jag skulle uppföra mig bland alla hundar...inte visst hon heller om mitt löp var över och när hon nu såg hur hanhundarna reagerade så tror hon inte att löpet är helt över för denna gång.....En liten häftig westi blev tokkär i mig och jag hade ingenting emot uppvaktningen.......

Jag har fått så mycket beröm för jag har varit jätteduktig men vi ska ta det från början.....

Vi tog bussen in till Nynäs klockan 8:45 i morse. Där tog vi pendeln till Handen. Jag bev lite rastlös på pendeln för jag tyckte att det tog lite väl lång tid. Inte fick jag göra någonting mer än att sitta stilla och glo på folk som kom på och gick av tåget.  Och de glodde tillbaka för det är tydligen inte så vanligt med vackra Sanktbernhardshundar......

Äntligen var vi framme...Den första hunden jag träffade på var Affro. Det är Robbans tjej, Cillas hund som också skulle delta. Hon blev väl måttligt road över att hälsa på mig. Hon verkade helt borta i sin egen värld men hennes matte sa att hon var skendräktig och därför inte brydde sig så mycket om omvärlden....Sedan kom hund efter hund, ja vi blev tio stycken till slut. Jag var förstås störst....Sedan var det tre små dvärghundar, en kaxig chihuahua, en kinesisk nakenhund som var blyg och försiktig och så en chihuahuakorsning som verkligen var jättesöt. Westien var ju inte så stor han heller. Där var också två mellanstora hundar, två blandraser och dit hör Affro. Lite större var den duktiga rottweilertiken och så goldenhannen med sin matte som satt på elmoped och hade en assistent som hjälpte henne och så får jag inte glömma bort gamla Billy, en golden/tollarekorsning. Han är 12-13 år gammal men still going strong även om han mer eller mindre har förlorat hörseln. Han har gått på kurs hos matte i massor av år och han deltar fortfarande för att han tycker att det är så himla kul....



Det är jag och Billy. Här skulle vi sitta tyst uppbundna. Tyst var jag men sitta ville jag inte och tydligen inte Billy heller men han är trött och gammal


Vi gick göra massor på kursen och jag fick beröm hela tiden för att jag var så duktig. Både matte och Robban blev nog förvånade......

Vi skulle kunna sitta kvar när matte eller husse gick ifrån oss. Det var lätt som en plätt. Det tog däremot en stund innan jag fattade att jag skulle springa till Robban när vi senare tränade inkallning så jag satt länge kvar och funderade....får jag springa eller inte? Till slut sprang jag i full fart till honom och Robban blev jätteglad.......Jag brydde mig inte ett dugg om de andra hundarna när vi tränade men den busiga lilla westien sprang flera gånger till mig i stället för till sin matte och det var bara för att jag luktade gott.....

Likaså fick vi springa och leta efter husse eller matte i skogen. Det var jättekul. Robban hade gömt sig bakom ett träd men jag hittade honom på en gång......

Däremot är jag inte ett dugg intresserad av att leta upp saker. Hur mycket Robban än först lekte med mig med kamptrasan så struntade jag i att leta upp den när han hade gömt den. Den kunde han gott hämta själv. Han provade flera gånger och hur han än ansträngde sig så fanns det annat som luktade mer intressant......Matte har ju märkt redan att jag inte är ett dugg föremålsintresserad. Alla hennes tidigare Sanktbernhardshundar har gillat att bära på saker, pinnar, bollar o annat men det gör inte jag......och inte är jag någon lekhund heller....jo, andra hundar kan jag leka med men inte med några saker......


Ja, vad gjorde vi mer? Jo, vi tränade hundmöten, i flera olika moment och det var inga som helst problem.....Jag brydde mig inte ett dyft om de övriga hundarna......lika bra gick det med koppelträningen. Jag drar aldrig i kopplet som en del hundar får för sig att göra ...Vi hade en nej-övning också. Alltså matte hade ställt en skål med god korv på marken och så skulle vi kunna gå förbi den utan att sno någon korvbit...Jag hade gärna tagit någon korvbit men det fick jag inte. Jag satte mig till och med bredvid skålen och tittade bedjande på Robban men icke. Jag blev tvungen att gå förbi.....snopet verkligen .....

En ynka korvbit fick vi sedan. Varje hundägare skulle lägga en korvbit på marken framför oss hundar . Vi fick  vänta och inte ta korven förrän matte eller husse sa "varsågod". Hur enkelt som helst men snålt tycker jag......

Ja, vi gjorde säkert fler saker men jag är så trött så jag kommer inte ihåg mer just nu......

Affro, Cilla, Robban och jag. Vi väntar på pendeln efter kursen när vi ska åka hem.


När vi till slut var hemma igen så käkade matte och Robban middag. Robban packade sedan ihop sina grejer och så åkte han hem till Cilla. I morgon ska Robban åka på kurs i Norrköping och blir borta hela veckan. Jag blir lite ledsen för jag gillar Robban jättemycket....


Jag är trött och har sovit i flera timmar. Jo jag åt ju min kvällsmat förstås för jag var döhungrig efter dagens äventyr.....nu ska jag vila igen innan vi går en runda. Får se om jag orkar?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar