Powered By Blogger

söndag 9 september 2012

Forts. kurs kantarellsök........våfflor....

Matte åkte iväg med niopendeln idag också men nu var hon tvungen att använda kryckorna för hon kan inte stödja på foten. Jag märkte nog att matte var vaken i natt för hon lyssnade på radion. Hon hade så ont så att hon inte kunde sova....Det var knappt att hon kunde gå ut med mig i morse men vi gick bara ut på gräsmattan här utanför så att jag fick kissa.......





Robban gick sedan ut med mig på en promenad vid tiotiden som vanligt.....och jag blev trött som igår och somnade när vi väl var hemma igen.......


Matte kom hem vid 14-tiden och då var hon förstås tvungen att vila.....


Hon berättade att alla åtta hundarna hade varit jätteduktiga. De skulle hitta kantareller som varken matte eller deltagarna hade tagit i och där de inte kunde gå efter hundägarens fotspår.. Deltagarna måste använda plasthandskar så att deras lukt inte finns på svampen och så får de gå en bit in i skogen och kasta ut kantarellerna. Hundarna får inte följa med och se vart svampen kastas ut. Hundägaren hämtar sedan sin hund. Slutprovet gäller att varje hund ska hitta fem svampar inne i djupa skogen. Sju av hundarna klarade slutprovet och det skulle den åttonde hunden också ha gjort om hon inte plötsligt hade blivit jättetrött för att hon började löpa just idag......Trots att två av hanhundarna upptäckte att tiken luktade gott och därmed blev lite stressade så kunde de fokusera på uppgiften....Matte är mycket imponerad av alla hundarna.......


Här finns bilder på de hundar som matte inte hade tagit bilder på igår......



Essa - labrador,
som förutom "planterade" kantareller även hittade "vilda" små kantareller i skogen




En superduktig jack russellkille, 1 år gammal.
Han jobbade oerhört systematiskt och snabbt båda dagarna.
Kommer att bli en mycket duktig svamphund.



 Moltas - dvärgschnauzer, som också kommer att bli en skicklig svamphund


Rocky - boxer. Jobbade också mycket effektivt båda dagarna.
Han missade inte en enda kantarell.



Zumba - goldentik, 7 månader gammal.
Förutom "planterade" kantareller så hittade hon även "vilda" kantareller
Ja, helgen blev mycket lyckad sa matte och även vädret var strålande båda dagarna så nu blir jag verkligen avundsjuk som inte fick vara med.....Det går flera tåg säger matte......
Robban fixade middagen. Han gräddade våfflor som han är expert på sedan han var i Kosovo för där gräddade de våfflor varenda söndag. Matte är inte så förtjust i våfflor men hon orkade inte laga någon middag så hon var glad över att Robban gjorde det ändå. Jag fick en hel våffla och det var supergott.......
Robban och jag har gått kvällspromenaden för matte orkar inte ta ett steg till. Som tur är jobbar inte Robban förrän i morgon kväll för han får nog gå promenader med mig i morgon också. Matte ska ringa till läkaren i morgon bitti om sin onda fot.
Nu ska i alla fall jag och matte sova.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar