Powered By Blogger

söndag 13 maj 2012

Avslutning......



Idag har vi haft avslutning på kursen i vardagslydnad. Jag har fått mycket beröm för att jag är så duktig i allt utom när det gäller burken med korv som vi ska passera när jag ska söka upp Robban som är gömd i skogen. Självklart käkar jag upp korven först men sedan är det full fart in i skogen och fram till honom......men jag skämde i alla fall inte ut mig som den lilla westiekillen Ozzy gjorde. Först käkade han upp korven och sedan har han mage att lyfta på benet och pinka på burken innan han sakta sprang in i skogen till sin lillmatte.......Va, man tror inte att det är sant???




Här tränar Gizmo och Isak att gå fint i kopplet medan lilla Fenix koncentrerar sig på sin matte. Han har blivit så tuff. Förut var han jätterädd för oss andra hundar. Rottisen Freja går bakom Gizmo men man ser bara svansen på bilden....



Här ska vi stå stilla kvar när matte och husse har gått en bit ifrån oss.
Det är jag och Billy som står kvar.
Lilla Ozzy har varit lite busig. Han vill gärna springa fram till mig.




Vi körde igenom hela registret idag, gå fint i kopplet, stanna och så sitt och ligg förstås och då ska vi kunna stanna kvar när matte eller husse går därifrån Det var flera olika inkallningsövningar och hälsaträning både på barn och vuxen och så hälsaträning när två hundägare möts och då vi hundar inte får hälsa på varandra utan ska sitta stilla medan ägarna hälsar på varandra......Vi ska också kunna sitta tyst uppbundna när det är fikadags för matte och husse. Vi får minsann bara lite vatten och bara glo på när de smaskar i sig godsaker....Mycket  orättvist tycker jag men jag håller tyst och lider.............

Vi ska  kunna gå förbi en burk med korv och det är jag jättebra på när Robban går bredvid men inte när han har gömt sig och jag ska passera denna lockande korv. Då är det alldeles för frestande.........och det är faktiskt fler som tycker det...Ja, det var säkert flera moment vi gjorde som jag har glömt bort......Som avslutning skulle vi i alla fall visa någon "konst" som vi har lärt oss......Matte visade att jag vet vilken höger tass är och den lyfte jag högt upp.......


Tränar inkallning




Robban har gömt sig i skogen.
Det är här jag ska passera den goda korven, vilket jag inte tänker göra.....



När alla hade visat sina "konster" så fick vi en varsin godispåse och det var vi verkligen värda. Alla hundar är så duktiga och jag tror att alla blev jätteglada över godiset......Åtminstone blev jag det.......Matte blev också glad för hon fick en massa choklad och det är ju något som hon verkligen gillar.....Jag får inte smaka för det är inte bra för hundar säger hon men jag fick ju eget godis så hon får gärna behålla chokladen själv.....

Robban var ju med trots att han var jättedålig och nog skulle ha legat till sängs i stället. Han hostar förskräckligt och mår som sagt pyton ändå var han med mig på de flesta momenten.......

Matte mår ju inte heller så bra men hon struntade i att ta blodtrycksmedicinen i morse för att trycket är så lågt. Hon var ju tvungen att klara av avslutningen på kursen......

Jag tycker att det är trist att kursen är slut nu för det har varit så kul. Matte sa att vi får hitta på något annat att göra i stället nu över sommaren......för i september ska jag lära mig att leta efter kantareller säger matte....Jag vet inte riktigt vad det är för något men det låter skoj i alla fall.......


Nej, nu är jag trött och ska vila efter kvällsmaten.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar