Powered By Blogger

tisdag 21 augusti 2012

Stolt matte.....proffs i kantarellsök.....

Vid niotiden tog vi pendeltåget då vi skulle till  Rudan i Haninge. Lokaltidningen Mitt-i Haninge ville göra ett reportage om hur det går till att lära oss hundar att leta efter kantareller.

Tur att Robban följde med för matte kunde knappt stödja på sin onda fot så det gick inte fort för henne precis. Jag trodde aldrig vi skulle komma dit för det blev strul med pendeltåget också så vi fick byta tåg i Tungelsta men till slut var vi framme i alla fall......Vi fick vänta en liten stund på reportern och fotografen men det gjorde inget......Det var så svalt och skönt ute.......



Vi väntar på reportern och fotografen


Och så kom de till slut. Matte instruerade och  och jag fick visa mina färdigheter. Alltså, jag var jätteduktig och hittade precis varenda kantarell. Först var det lätt som en plätt när det låg en leverbit intill svampen men sedan gjorde matte det allt svårare och svårare och då utan lever men det var inga problem. Det slutade med att jag skulle hitta kantareller inne i skogen, alltså kantareller som det inte fanns någon lukt av matte eller Robban eller något annat på..Ingen trodde väl att jag skulle klara det men tji fick dom.....Alltså, jag lovar att både matte, Robban och de två karlarna från tidningen blev snopna och mycket imponerade av mig när jag markerade kantareller som jag hittade......


Matte sa att jag redan var rena proffset och jag fick så himla mycket beröm för att jag var så duktig......Tidningsmännen trodde nog att jag hade tränat men matte berättade att jag bara har gjort det en mycket kort stund i lördags......Jag såg att de beundrade mig och fotografen tog hur många kort som helst på mig..Trodde aldrig att han skulle sluta.....Han var fasiken ända in i nosen på mig och fotade....


Matte sa att det finns så många förutfattade meningar angående sanktbernhardshundar. Många tror att vi är trötta och slöa men där har dom helt fel.....


Precis när vi är klara så kommer det ett helt gäng med människor på stigen. De frågade om de fick ta kort på mig och det fick dom förstås. Alltså, jag tror inte att jag någonsin har blivit fotograferad så här mycket.......Alla tyckte att jag var fin så jag blev lite stolt......


Matte och Robban blev också stolta över mig. De hade aldrig trott att jag skulle vara så här duktig......Tror inte alls att matte saknar kantarellhunden Eros längre....


Väntar på pendeltåget i Handen när vi ska åka hem...Nu är jag lite trött...


Det har varit en jätterolig dag men nu är jag trött....Det tar på krafterna att koncentrera sig och använda hjärnan så mycket.......


Nu ska jag i alla fall gå en kvällsrunda..........




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar